Każda praca wiąże się z określonymi potrzebami fizycznymi i psychicznymi człowieka. Z tego względu organizacja stanowiska pracy oraz wybór określonych mebli biurowych wpływa na produktywność i wydajność pracowników. Osoba pracująca przy ergonomicznym biurku, dopasowanym do jej wzrostu, stylu pracy czy liczby godzin spędzanych na stanowisku pracy, będzie działała efektywniej, a jednocześnie uniknie dolegliwości związanych ze szkodliwymi warunkami pracy. Co decyduje o ergonomii miejsca pracy?
Nowoczesne biurka na pierwszy rzut oka zachwycają swoim niepowtarzalnym designem. Jednak ich ciekawy wygląd to nie wszystko. W większości przypadków mamy do czynienia z niezwykle ergonomicznymi meblami, które charakteryzuje ogromny komfort użytkowania. Takie biurka posiadają odpowiednią budowę. Kluczowa jest również możliwość ich dowolnego ustawienia. Największą ich zaletą okazuje się dopasowanie do potrzeb konkretnych użytkowników.
Wybierając biurko z pewnością należy wziąć pod uwagę fakt, że większość pracowników korzysta obecnie z komputera. Biurko powinno być, zatem dostosowane także do tego narzędzia pracy. Niezwykle istotną kwestią jest rozmiar blatu, zwłaszcza, jeżeli biurko nie posiada wydzielonej półki na klawiaturę i trzeba zarezerwować na nią miejsce właśnie na blacie. Kolejna ważna cecha biurka to ułatwienie dostępu do wszelkich ważnych narzędzi. Pamiętajmy o tym, aby wysokość biurka była optymalnie dopasowana do wzrostu i postury użytkownika, a monitor znajdował się pod kątem 20 – 50 stopni względem oczu. Nadgarstki i przedramiona muszą posiadać oparcie tak, aby możliwe było przyjecie wygodnej pozycji. Doskonałym pomysłem jest podnóżek, zmniejszający obciążenie kolan.
Krzesło biurowe musi być kompatybilne z biurkiem. Meble te powinny stanowić zgrany tandem, który umożliwia pracownikowi przyjęcie podczas pracy odpowiedniej pozycji ciała. Ergonomia krzesła czy fotela biurowego jest kluczowa dla zdrowia. Właściwie dobrane krzesło posiadające odpowiednio wyprofilowane oparcie i siedzisko, odciąża kręgosłup i zmniejsza napięcie mięśni. Dzięki temu pracownik może uniknąć takich dolegliwości, jak bóle kręgosłupa, szyi, głowy, napięcie mięsni, a nawet brak koncentracji, senność i złe samopoczucie. Przy wyborze krzesła decydującą rolę odgrywa możliwość regulacji oraz amortyzacja. Liczą się także wszelkie dodatkowe udogodnienia takie, jak regulowane zagłówki i podłokietniki. Dosyć istotny jest też materiał, z którego wykonano krzesło. Siedzisko musi być miękkie, ale nie może powodować zapadania się w krzesło. Idealny fotel biurowy jest pod każdym względem dopasowany do pracownika.